úterý 13. srpna 2019

Rychlý náhled na českou reprezentaci ETC


Co je to ETC?

Z původního European Team Championship, které před více jak dekádou vzniklo jako evropské mistrovství, se stala jedna z nejdůležitějších světových akcí kompetitivního hraní. Z herních systémů vždy dominoval Warhammer Fantasy (a jeho pozdější mutace) a samozřejmě W40k.
Takřka od počátků byla ČR vždy zastoupena reprezentačním týmem.
Pojďme se podívat na posledních pár let.

Střet zájmů

Jsem si vědom, že jsem při psaní tohoto (kritického) shrnutí ve střetu zájmů. Byl jsem členem některých týmů, byl (neúspěšným) uchazečem o členství v aktuálním týmu a nejsem fanouškem současného kapitána (Štěpán Jura). Proto shrnutí rozdělím na faktickou část a pak na část, kde doplním kontext (který je samozřejmě ovlivněn mým pohledem na věc).

Fakta


  • 2015, Praha, 5 bodů, místo 21 z 28, kapitán Martin Moravec
  • 2016, Atény, ČR nestaví tým
  • 2017, Salamaca, 2 body, místo 26 z 26, kapitán Adam Binar
  • 2018, Záhřeb, 2 body, místo 31 z 32, kapitán Štěpán Jura / Adam Binar
  • 2019, Novi Sad, 0 bodů, místo 36 z 36, kapitán Štěpán Jura

2017 byl první turnaj dle pravidel osmé edice

Kontext

Pojďme se nejdřív podívat na neúspěch týmu ve Španělsku. Byl jsem u toho.
Základní problém byl vůbec sestavit tým. Předchozí kapitán se odstěhoval do zahraničí, jednalo se o prostředí konce sedmé edice, které prostě nedodávalo příliš mnoho motivace ke hraní a udělat si výlet do západního Španělska taky není úplně zadarmo.
Tudíž se volba omezila na to, jestli se vůbec pojede nebo ne. Žádná kvalifikace se nekonala. Sešlo se jen šest hráčů, a pokud by se novému kapitánovi (ve Španělsku žijícím Adamu Binarovi) nepovedlo domluvit posilu dvou Španělů, tak by ČR tým nepostavila.
Jeli jsem na turnaj, který byl podle velmi nových pravidel. Neměli natrénováno, neměli dobře postavené listy a se štěstím (a díky solidnímu výkonu oněch dvou Španělů) jsme urvali dvě remízy (dva body).
Což se nedá označit jinak než velký neúspěch.
Většina členů týmu dospěla k závěru, že takhle to nejde a je potřeba si vzít dostatečně dlouhou přestávku na tréning.

Štěpán Jura se rozhodl, že sestaví tým. Vyrazil do Záhřebu se svými kamarády, vybojoval jedno vítězství (dva body) a díky tomu, že Slovinsko prohrálo všechny hry, udržel předposlední místo.
Byl to, dle nich, velký úspěch, protože je mají všichni (rozuměj protivníci) moc rádi.

A Jura se rozhodl, že sestaví i tým na 2019. V té době jsem už měl pocit, že doba na střídačce mi prospěla a že bych se rád přihlásil k nominaci do týmu. Nebyl jsem sám a tak vznikl seznam cca 15 zájemců o členství v týmu.
Já a několik dalších jsme byli vyřazeni a vznikl tým pro 2019.

Zajímavý je průběh samotné kvalifikace. Žádný moc velký nebyl. Byla stanovena následující podmínka: účast na SINGL turnaji Prague Open, neboť hráč získá zkušenosti na mezinárodním turnaji. To zní dobře. Ale má to jeden háček. Ve stejný termín a na stejném místě také probíhá TÝMOVÝ turnaj. Kde je taky mezinárodní účast. Jsou tam hráči, kteří budou tvořit reálné ETC týmy, a hraje se dle propozic, které se snaží maximálně blížit ETC turnaji. Singl se hraje podle jiných (a dost odlišných) propozic.
Tak je vznesen dotaz, jestli je možné si vybrat mezi oběma variantami PO. Odpověď je negativní, musí to být SINGL. Který ani technicky nemůže absolvovat Jura a Kacinetz (a.k.a. Katcher) (organizují onen singl turnaj).
Já a někteří další uchazeči o členství v týmu to chápeme jako šikanu a odmítáme to. Jsme vyškrtnuti ze seznamu uchazečů.
Je zdůrazněno, že důležitá je „chemie týmu“, aby se hráči měli navzájem co nejvíc rádi.
Dále už nejsou žádné otevřené informace o způsobu tvoření týmu. Samotný tým ani není kapitánem představen, konkrétní jména se poprvé uveřejňují až při zaslání rosterů do oficiálního sborníku.

Tým tedy sestává z:


  • Štěpán Jura
  • Tomas Kulič
  • David Pekarik
  • Jakub Jurník
  • Jakub Jansa
  • Adam Binar
  • Lukáš Kacinetz
  • Zdenek Rajtr


A první, co mě zarazí, je fakt, že mnoho z těch jmen mi nic neříká. Během celého roku od ETC v Záhřebu jsem se snažil být na většině kompetitivních akcí v ČR a docela se mi to i dařilo, z pracovních důvodů jsem vynechal jeden Oggre Cubb. A z reprezentantů jsem potkal jen Kuliče, Katchincze a Binara.
Zároveň také Kuliče a Binara vnímám jako hráče, kteří se kompetitivnímu hraní věnují a rozumím jejich členství v týmu.
Jura takřka celý rok nehrál (v podstatě jsem zachytil jen jeho několik málo účastí na jednodenních turnajích v Ogřím doupěti). Na PO Single nehrál, nemohl, protože ho organizoval. Je to extrémně zarážející. Kapitán reprezentace se vyhýbá turnajům a hraní se nevěnuje. Zaznamenávám jen jeho účast na cosplay akcích s tématikou W40k.
Kacinetz se jednou umístil v top5 na Oggre Cubbu, několik účastí na turnajích v OD. Na PO Single nehrál, nemohl, protože ho organizoval.
Ostatní jsou pro mě naprosto neznámá jména bez herní historie.
Třešničkou je pak hráč Pekarik. Ten herní historii má. V podstatě se nikdy o kompetitivní hraní moc nezajímal a věnoval se narativnímu. Jeho turnajová aktivita končí před několika roky. A to i včetně výše zmiňovaného PO Single. Ano, nehrál na Singlu. Poznámka: je komentován jako náhradník, který nastoupil pro neúčast někoho jiného (nepodařilo se mi zjistit koho). Ale tato výměna byla provedena relativně dost v předstihu před samotným turnajem a nikde se mi nepodařilo získat informaci o tom, že tým shání náhradu.

Také se neobjevují žádné informace o trénincích. Několik pokusů o domluvení tréninku s neúspěšnými uchazeči je zamítnuto. Jediné, co se mi povedlo dohledat, je jednodenní trénink v herně Rubikon (červenec 2019).
Pokud tedy tým netrénuje (sám se sebou) za zavřenými dveřmi, tak netrénuje vůbec.

Letmo se zmíním i o rosterech týmu. Jsou minimálně zvláštní. Moc nesledují metu, jakou se hra ubírá. Takže se buď snaží kontrovat "běžně hrané" listy anebo jsou chybně navržené. To nedokážu kvalifikovaně posoudit.

Tým odjíždí na akci. Prohraje s každým protivníkem a to i včetně týmu Lucemburska (který jsem dle listů tipoval na nejslabší tým). Štěpán Jura jakožto první kapitán v historii českých W40k týmů přiváží domů nulu.

Co to znamená? V podstatě nic. Chleba dražší nebude. Jen je potřeba nepřikrášlovat pravdu a konstatovat, že Česká republika je aktuálně nejslabší země, která se snaží hrát kompetitivně Warhammer 40k. Za poslední tři roky byla dvakrát poslední a jednou předposlední. Zařadila se vedle Slovinska a Islandu k zemím, které na turnaji nahrály nulu.


Future

Jaký je výhled do budoucnosti? Z logiky věci můžeme vyjít ze dvou možností.

Jura si nechá kapitánskou funkci (nikdo mu ji sebrat nemůže) a sestaví nějaký tým pro ETC 2020. Nedokážu najít žádné argumenty, proč by pak výsledek měl být odlišný od aktuálního.
Alternativně se ještě může stát, že tým nebude vytvořen. Příští ETC bude v Lucembursku a účast bude mnohem nákladnější.

Jura předá kapitánské prýmky někomu jinému a třeba dojde k nějaké změně.

Osobně doufám, že budu mít možnost příští rok napsat nějaké pozitivnější pokračování českého působení na turnajích ETC.

Zdroje:
Výsledky 2019